Costul combustibilului a crescut deja de cateva ori in ultimii ani. Expertii avertizeaza ca aceste cresteri vor continua, iar pretul pentru benzina si motorina va fi tot mai apropiat. In aceste conditii, condusul economic este mai important ca oricand. Primul pas pentru a economisi combustibil este o masina cu un consum mic. Nici una dintre aceste strategii nu poate compensa consumul unui motor prea puternic, care consuma in mod natural mult combustibil chiar si atunci cand se conduce economic.
Pentru cei care folosesc masina zilnic ca mijloc de transport intre locuinta si locul de munca, chiar si cele mai mici scumpiri de combustibil pot afecta simtitor bugetul familiei, in mod special daca este vorba de 2 sau chiar 3 masini.
www.ODAT.ro a realizat o lista cu 5 trucuri usor de urmat pentru soferii care vor sa vada diferenta in buzunar:
1. Greutatea masinii
Cele mai multe liste cu sfaturi pentru condusul economic incep prin a mentiona viteza. Pentru soferii care conduc mai mult in oras insa, mai ales la ore de varf, nu se poate pune problema de viteza excesiva. Exista pe de alta parte un factor adesea ignorat, respectiv greutatea. Masinile care consuma putin sunt in general masini usoare din fabricatie. Dar si proprietarul masinii poate adauga fara sa isi dea seama la greutatea acestora. Fiecare mic detaliu din masina poate adauga la greutatea totala a masinii, iar greutatea totala afecteaza direct consumul.
Nu lasati in masina nimic care nu este necesar. Bicicleta, caruciorul celor mici, roata de rezerva care poate fi inlocuita la drum scurt cu kit-uri de reparatii anvelope.
De asemenea, o strategie eficienta pentru reducerea greutatii atunci cand se circula in oras este mentinerea rezervorului cat de gol posibil – 1 l de benzina cantareste 0.74 kg, iar motorina cantareste chiar mai mult.
2. Anvelopele si geometria directiei
Pentru cel mai bun consum, anvelopele trebuie pastrate la presiunea maxima recomandata. Pentru a putea mentine presiunea in parametrii optimi, ea trebuie verificata periodic. Chiar si anvelopele noi pierd presiune treptat.
De asemenea, trebuie verificata periodic geometria directei. Atunci cand rotile nu sunt aliniate corect, consumul poate creste.
3. Viteza optima
Viteza este un factor important, iar www.ODAT.ro recomanda rularea la viteza de croaziera pentru cel mai bun consum. Viteza de croaziera difera de la autoturism la autoturism, in functie de specificatii, cat de noua este masina si puterea motorului. In medie se considera ca viteza de croaziera pentru eficienta maxima a consumului de carburant este undeva in jurul a 90 km/h.
Trebuie retinut faptul ca odata ce viteza depaseste un anumit prag si turatia motorului creste, creste si consumul de combustibil. Pentru soferii incepatori rularea la viteza constanta poate fi o provocare, insa in timp aceasta intra in reflex.
4. Aerodinamica masinii
Ca si in cazul greutatii masinii, aerodinamica este un factor care este in primul rand afectat de modul in care este construita masina. Cu toate acestea soferul poate influenta aerodinamica in mod negativ. Pentru cel mai bun consum trebuie redusa la maxim rezistenta. Se recomanda circularea cu geamurile inchise. Portbagajele sau barele instalate pe masina afecteaza in mod negativ aerodinamica.
Pe de alta parte, anumite modificari speciale de tip tuning pot imbunatati aerodinamica, scazand consumul.
5. Franele
Folosirea excesiva a franelor afecteaza consumul de combustibil. Din pacate atunci cand se circula in oras, in trafic si printre semafoare este foarte greu de evitat franarea.
La drum lung se recomanda folosirea franei de motor. Reducerea vitezei prin ridicarea piciorului de pe acceleratie este cea mai eficienta metoda de franare din punctul de vedere al consumului de combustibil.