Intermediarul de pe piata transporturilor – casa de expeditii – intruchipeaza o societate care vine in sprijinul transportatorilor ce nu beneficiaza de comenzi zilnice si, implicit, de un volum de munca uniformizat pe o perioada indelungata de timp. Gestionarea tuturor cererilor, responsabilitatea pe care si-o asuma cei din fruntea acestei ierarhii, precum si oferirea a numeroase solutii de transport reprezinta atributiile de drept ale unei case de expeditii. Iar pentru ca vorbeam de responsabilitate, casa de expediti isi asuma sarcina de a duce transportul in cele mai bune conditii la destinatie prin contractarea unei firme de incredere, care detine toate vehiculele, actele si documentele aferente.
Desi transportul in mediul rutier a fost caracterizat in ultimul an de o panta descendenta, cererile scazand cu un procent de circa 7%, majoritatea companiilor care inca apeleaza la astfel de servicii isi pun toata increderea in casele de expeditii, rabdarea lor ajungand la saturatie cu transportatorii care lucreaza in regim individual. Motivele sunt lesne de inteles, mai ales daca ne gandim pret de cateva clipe la planul financiar. Cu siguranta, pretul pe care il solicita un transportator pe cont propriu va fi unul ceva mai ridicat decat cel solicitat de o casa de expeditii, de vina fiind cursele efectuate in regim „one – way”, ce nu pot fi completate in regimul individual de lucru. Insa, foarte putini sunt aceia care inca aleg sa isi incerce norocul individual, chiar si pentru ei fiind mult mai usor sa efectueze un parteneriat cu o casa de expeditii. In fond, transportatorii se aliaza cu o societate care este gata sa le puna la dispozitie comenzi constante, traduse printr-un venit lunar mult mai sigur.
Chiar daca infrastructura pe care o pun la dispozitie autoritatile tarii noastre reprezinta cheia acestei meserii, casele de expeditii stiu ca isi pot extinde oportunitatile prin intermediul altor aspecte, care depind doar de planul lor de afaceri. Asfel, numeroase sunt companiile care investesc in depozite ample, de zeci de mii de metri patrati. Un astfel de depozit este un atribut logistic ce le permite acceptarea tot mai multor comenzi, mai ales daca depozitul respectiv este incadrat in clasa A.
De asemenea, succesul pe care il inregistreaza o casa de expeditii este direct proportional si cu modalitatea in care se comporta partenerii lor principali, respectiv transportatorii. Desi exista anumite aspecte care cu greu pot fi eliminate, asa cum ar fi momentele in care clientii unei case de expeditii ajung sa solicite in mod direct serviciile unui transportator partener, relatia dintre cele doua parti este foarte importanta pentru atingerea succesului comun. Pe de-o parte, transportatorii trebuie sa fie suficient de inteligenti astfel incat sa inteleaga faptul ca au nevoie de un volum constant de munca, iar casele de expeditii trebuie sa fie suficient de corecte astfel incat sa isi opreasca un comision mediu, direct proportional cu serviciile pe care le ofera la schimb.
Avand in vedere faptul ca parteneriatele se stabilesc pe o perioada indelungata de timp, cel mai comun interval fiind acela de 3, respectiv 5 ani, este foarte importanta modalitatea prin care casele de expeditii isi aleg aliatii. In fond, fiecare societate isi doreste sa fie reprezentata in fata clientilor ce un transportator care dispune de intreaga flota de camioane, care angajeaza doar personal calificat, dar si de o institutie care lucreaza intocmai dupa regulile stabilite prin lege. Motivul? In fata destinatarului, soferul care efectueaza transportul este imaginea propriu – zisa a casei de expeditii, iar greselile nu sunt admise pentru societatile care vor sa isi fidelizeze baza de clienti, ba chiar sa o imbunatateasca pe zi ce trece.