Aparent, consumatorii fragili sunt aceiasi de-a lungul si de-a latul globului pamantesc, dupa cum afirma delegatul din fruntea A.N.P.C (Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului). Uimitor este faptul ca desi in momentul de fata avem mai multe instructiuni la indemana, instructiuni care ar trebui sa ne ajute sa conservam forma si functionalitatile initiale ale echipamentelor, ele continua sa se strice necontenit. Motivul, unul usor de intuit. Da, desi progresul tehnologic ar trebui sa prelungeasca durata de viata a echipamentelor electronice si electrocasnice, majoritatea producatorilor nu se implica la acest nivel, oferind aceeasi perioada de garantie ca in trecut.
Contrastant nu este faptul ca producatorii nu au facut progrese in privinta durabilitatii echipamentelor, ci faptul ca se inregistreaza tot mai multe plangeri din partea consumatorilor nemultumiti de calitatea produselor achizitionate. Echipamentele de uz general ori mai simplu spus „casnic” ocupa cea de-a sasea pozitie in topul plangerilor, circa 1200 de reclamatii fiind primite anual din partea clientilor nemultumiti, care au fost de-a lungul timpului obligati sa apeleze la servicii de reparatii televizoare LCD la domiciliu, cuptoare, monitoare ori masini de spalat.
Daca sunteti interesati de distributia topului cinci, atunci o sa aflati faptul ca pe primul loc se situeaza plangerile in domeniul telecomunicatiilor, adica segmentul telefoniei mobile. Pozitia a doua o ocupa plangerile referitoare la piesele de mobilier achizitionate, podiumul fiind completat de reclamatiile cu privire la furnizorii de energie electrica.
Vom alcatui si un top al echipamentelor care ajung sa fie cel mai adesea subiectul plangerilor, prima pozitie fiind ocupata, fara doar si poate, de telefoanele mobile. Da, smartphone-urile sunt echipamentele care au constituit sursa celor mai multe plangeri, ele fiind urmate indeaproape de masinile de spalat.
Cel de-al treilea lor este ocupat de indispensabilul aspirator, locul patru si cinci revenind altor doua electrocasnice nelipsite dintr-o gospodarie completa. Vorbim despre frigider si despre aragaz, echipamente utile in cadrul bucatariei, fara de care alimentele nu pot fi nici pastrate in conditii optime, dar nici transformate in adevarate delicii culinare.
Mai mult decat atat, acesta este un studiu efectuat asupra plangerilor care se efectueaza in imediata apropiere a investitiei, fara a fi vorba de echipamente care, pur si simplu, au cedat timpului necrutator si tehnologiei aflate in plina expansiune. Nu, multe dintre acestea au fost plangeri facute si la doar cateva zile de la achizitia propriu – zisa. Nici opiniile specialistilor nu sunt unele pozitive, acestia considerand ca lucrurile urmeaza sa se agraveze in urmatorii ani, problema extinzandu-se si la nivelul articolelor vestimentare ori al pieselor de incaltaminte.
Ce pot face clientii in acest context?
Prea multe sarcini nu revin nici consumatorilor, caci inafara de solicitarea garantiei pe doi ani, restul nu intra in atributiile clientului propriu – zis. Cu toate acestea, specialistii va recomanda sa nu plecati din magazin pana cand nu ati testat produsul asa cum trebuie, verificandu-i eventualele defecte din fabricatie. Garantia este absolut necesara, ea trebuind sa fie atasata facturii de plata.